dilluns, 20 de maig del 2013

Capítol 4: Galetes Decorades


El diumenge passat, la Martina, la profe de repàs d’ anglès de la meva filla, em va fer pensar amb les galetes decorades!

Tot parlant, resulta que a ella també li encanta visitar blogs de cuina. El seu projecte immediat era fer galetes decorades, així que li vaig passar els meus blogs preferits, entre els quals està Sugarbelle ( no podeu deixar de veure’l, és una meravella!).

És un dels primers blogs que vaig descobrir sobre galetes decorades amb glassa. Els meus primers passos tant en la confecció de la galeta com en la decoració, van ser amb aquest blog.

Però, com li va passar a la Martina, jo també vaig cometre alguns errors de càlcul:

1. Traduir mesures en anglès al català
2. Pensar que en un sol dia pots fer galetes i decorar-les ( MISIÓN IMPOSIBLE)
3. No tenir les eines adequades per fer-les (DESATRE TOTAL!!)


 Oblideu-vos de fer galetes decorades si no teniu molt clar què voleu fer, quins materials necessiteu i sobretot, heu de planificar-vos com a mínim durant una setmana, per anar fent els passos adequats.

Quan em vaig retrobar amb la Martina, em va dir el que ja em suposava: M´han quedat fatal!!! Hi vaig posar tanta mantega ( per intentar traduir les mesures) que desprès la galeta absorbia la glassa!

Bé, vaig al·lucinar una mica! Per què fins aquest extrem no m´hi havia trobat.. però en fi, tot és possible.

Uns mesos més tard em vaig apuntar a un taller de galetes decorades. Un taller exprés de 3 hores on aprens alguns trucs molt útils, però que , com tot a la vida, si vas amb preses, el resultat final no és com te’l imaginaves. El sucre líquid amb el que decores les galetes , s´ha de deixar secar com a mínim 24hores, RAÒ PER LA QUAL, si poses una galeta recent decorada dins un tuper, és molt probable que quan arribis a casa, el sucre estigui per tot el tuper menys per sobre la galeta!
Com aquest tema és llarg, us explicaré pas a pas com faig jo aquestes galetes:
 
PRIMER PAS GALETES DECORADES
LA GALETA
 
Recomano que us passeu per la web El rincón de Bea, ja que explica perfectament pas a pas com fer les galetes per decorar.
Però, tot i que jo he fet la seva recepta, trobo que, igual que altres receptes que he provat, com la del curset de Warao xocolates, que les galetes queden massa farinoses i molt dures.
Com que es tracta que, a part de boniques també siguin bones, finalment vaig trobar la recepta que més m’agrada a la web Velocidad Cuchara, ja que no hi posa tanta farina i per tant fan més gust a mantega.
En primer lloc heu de tenir molt clar que voleu fer, i comprar el motlle. És a dir, no val comprar un set de motlles ( estrella, cor, lluna..etc) i voler fer-los tot alhora, perquè és massa feina per ser el primer cop.
En aquest exemple, jo he triat un motlle en forma de sabata, per que me´l va regalar el Pare Noel i si no l’estreno vindrà a endur-se’l per una altre mama... però n’hi ha moltíssims.

També necessitarem paper de forn, un rodillo (si és un rodillo amb els topes dels centimetres que necessitem, perfecte, si no hi ha trucs per fer-les a la mida perfecte, com utilitzar llistons de fusta)
Cinta o celo ( ja veureu per que)
2 llistons de fusta d´un centímetre aproximadament ( el podeu comprar en qualsevol ferreteria i té un cost d´uns 2€)
 
Resumint:

Llistat de material imprescindible:
 

1. Motlle amb la forma desitjada
2. Un rodillo
3. Paper de forn
4. Una safata per forn
5. Celo
6. 2 llistons de fusta d´1cm aprox.
 

Ingredients:

Per unes 30 galetes, depenent de la mida del motllo
  • 225gr de mantega a temperatura ambient ( no val desfer-la amb el microones) Deixeu-la fora de la nevera 1 hora abans de començar. 
  • 240gr de sucre glas comprat ( no ho intenteu moldre, perquè no queda tant fi) 
  • 5ml d’essència de vainilla, llimona..etc 
  • 1 clara d´ou gran 
  • 400 gr de farina 
  • 50 gr de maicena
Preparació:
1. Tamisem la farina junt amb la maizena i reservem.
2. Comencem baten la mantega uns tres minuts amb la thermomix ,a velocitat 2-3. Si ho fem amb unes varilles elèctriques, sempre és el doble de temps, a velocitat mitja.
3. Incorporem el sucre glas a la mantega i seguim baten fins que quedi una textura com una pomada ( veieu foto )
4. Sense deixar de batre a velocitat baixa, incorporem l’essència i la clara d´ou fins que quedi tot integrat.
5. Finalment anem introduint la farina a cullerades.
 
Un cop tenim la massa preparada, fem una bola i la tallem en 4 troços.
6. Preparem 2 lamines de paper de forn, els llistons de fusta i el celo (veieu foto)
Una lamina va a sota, a sobre hi posem la massa i els dos llistons que són els que ens donaran el tope de la mida de la galeta. El rodillo ha de passar per sobre els llistons, estenent la massa.
L´altre lamina la enganxem al marbre i ens servirà per que al passar el rodillo, no s´enganxi amb la massa.
Un cop tenim les 4 parts amassades, les guardem totalment planes a la nevera d´un dia per l´altre. És a dir 24 hores.
 
7. A l’endemà trèiem la primera lamina, estarà molt dura, així que deixem que agafi temperatura.
8. A la mitja hora aprox. comencem a donar-li forma amb el motlle desitjat.
9. Els trossos sobrants, els tornem a amassar i així aprofitem tota la massa.

 
10. Posem al forn 10 min. Dalt i a baix sense ventilador 10 minuts ! sobretot aneu vigilant.. han de quedar blanquetes.
11. Deixem refredar sobre una reixa.
Podem guardar-les en una caixa de llautó ( poden aguantar 1 mes perfectament) o bé congelar-les en un tuper i en cada nivell cobrir-les amb una lamina de paper de forn, si no les anem a decorar immediatament.

Observació:

Abans de posar-les al forn podeu introduir un pal de fusta i fer p. Ex una piruleta.
Recomano esperar un dia més per començar a decorar-les, ja que han d´estar totalment fredes.

P. D Martina, espero que et surtin bé aquesta vegada! Ja m´ho diràs..

2 comentaris:

  1. Quina il·lusió! Moltes gràcies ara ja no tinc excusa, segur que la pròxima vegada em quedaran fantàstiques!

    ResponElimina
  2. Espero que em portis una per tastar-la!
    Ets la Martina, oi?

    ResponElimina